Οστεοπόρωση και η σημασία της βιταμίνης Κ και της βιταμίνης D.

 Οστεοπόρωση και η σημασία της βιταμίνης Κ και της βιταμίνης D.
Οστεοπόρωση και η σημασία της βιταμίνης Κ και της βιταμίνης D.


Κοντά στην ηλικία των 30 ετών, η οστική μάζα μας σταματά να αυξάνεται και τα σώματά μας ξεκινούν έναν αγώνα για να διατηρήσουν τη δύναμη των οστών, προκειμένου να αποφευχθεί η οστεοπόρωση. Η οστεοπόρωση είναι μια ασθένεια που αποδυναμώνει τα οστά και, ανάλογα με την υγεία και την ηλικία, μας δημιουργεί προβλήματα με την πυκνότητα της οποίας τους οδηγεί να σπάσουν πολύ εύκολα.

Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στις μικρές λεπτομέρειες, που κάνουν τη μεγάλη διαφορά σε μία τόσο διαδεδομένη πάθηση, όπως η οστεοπόρωση.

Όταν παρατηρηθούν στο μικροσκόπιο, τα υγιή οστά έχουν την υφή και την εμφάνιση μιας κηρήθρας. Μόλις εμφανιστεί η οστεοπόρωση, τα τμήματα που δημιουργούνται μέσα στην «κηρήθρα» εξαπλώνονται σταδιακά δημιουργώντας μεγαλύτερους χώρους, επομένως χάνουν πυκνότητα ή μάζα δείχνοντας ταυτόχρονα ανωμαλίες στη δομή του ιστού.

Αυτή η διαδικασία καθιστά τα οστά λιγότερο πυκνά, πιο αδύναμα και συνεπώς πιο επιρρεπή στα σπασίματα ή ραγίσματα.
Η οστεοπόρωση είναι γνωστή και ως «σιωπηλή ασθένεια» λόγω της έλλειψης συμπτωμάτων. Οι μαρτυρίες των ασθενών, μας δείχνουν ότι ένα σημαντικό ποσοστό αρχίζει να υποψιάζεται ότι κάτι δεν πάει καλά όταν παρουσιάζει τα πρώτα συμπτώματα οστικού και μυϊκού πόνου στο κάτω μέρος της πλάτης και του λαιμού.

Όσο μεγαλώνουμε, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος οστεοπόρωσης. Στις γυναίκες, κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, τα οστά χάνουν γρήγορα τη μάζα τους κατά τα πρώτα χρόνια, ενώ με την πάροδο του χρόνου παρατηρείται επιβράδυνση.
Στους άνδρες η απώλεια οστικής μάζας είναι πολύ πιο αργή, αλλά τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες αρχίζουν να χάνουν την οστική μάζα μεταξύ των ηλικιών 65-70 ετών.

Η οστεοπόρωση μπορεί να παρατηρηθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, αλλά είναι πιο συχνή στους ηλικιωμένους, ειδικά στις γυναίκες. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες Ευρωπαϊκής και Ασιατικής καταγωγής έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν οστεοπόρωση, καθώς και όσοι έχουν οικογενειακό ιστορικό σπασμένων οστών ή οστεοπόρωσης.

Μερικά από τα γεγονότα που μπορούν επίσης να επηρεάσουν είναι:

• Σπασμένα οστά μετά την ηλικία των 50 ετών
• Αφαίρεση ωοθηκών πριν από την εμμηνόπαυση
• Πρώιμη εμμηνόπαυση
• Ανεπάρκεια ασβεστίου και / ή βιταμίνης D
• Παρατεταμένη καθήλωση στο κρεβάτι ή έλλειψη σωματικής άσκησης
• Κάπνισμα
• Χρόνια λήψη φαρμάκων
• Λεπτεπίλεπτοι σκελετοί
 
Η οστεοπόρωση επηρεάζει τόσο τους άνδρες όσο και τις γυναίκες, όπως αναφέρεται παραπάνω. Καθώς οι άνδρες γερνούν, χάνουν επίσης την οστική πυκνότητα αλλά σε σαφέστατα πιο αργούς ρυθμούς συγκριτικά με τις γυναίκες. Οι παράγοντες υψηλού κινδύνου για τους άνδρες είναι παρόμοιοι με τις γυναίκες και περιλαμβάνουν το οικογενειακό ιστορικό, την ανεπάρκεια ασβεστίου βιταμίνης D, τα χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης, την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, ορισμένα φάρμακα και το κάπνισμα.
 
Πως μπορούμε να αποτρέψουμε τη φθορά των οστών μας;

 
Όπως αναφέραμε παραπάνω καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής, ο σκελετός απαιτεί τη βέλτιστη ανάπτυξη και διατήρηση της ακεραιότητάς του για την πρόληψη του κατάγματος. Τα οστά σπάνε επειδή τα φορτία που τοποθετούνται πάνω τους υπερβαίνουν την ικανότητα του οστού να απορροφά την ενέργεια που εμπλέκεται.

Η βιταμίνη Κ και η βιταμίνη D, ή η έλλειψη αυτών, παίζουν σημαντικό ρόλο στη δομή και την υγεία των οστών μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι το ασβέστιο είναι αυτό που διατηρεί τα οστά μας υγιή και ισχυρά, αλλά αυτές οι δύο σημαντικές βιταμίνες παίζουν στην πραγματικότητα καθοριστικό ρόλο. Η βιταμίνη D και η βιταμίνη Κ μπορούν να ενισχύσουν τη δομή των οστών του σώματος και να εντείνουν την απορρόφηση του ασβεστίου από τα τρόφιμα που καταναλώνουμε.
 
Γιατί η βιταμίνη D;

Η βιταμίνη D είναι εξίσου σημαντική με το ασβέστιο για τη διατήρηση ισχυρών οστών αλλά και την πρόληψη της οστεοπόρωσης. Η βιταμίνη D βοηθά το εντερικό σύστημα να απορροφήσει ασβέστιο από την κατανάλωση τροφής, επομένως εφόσον υπάρχει ανεπάρκεια βιταμίνης D, θα υπάρξει έλλειψη απορρόφησης ασβεστίου.

Παρέχοντας στο σώμα αποτελεσματικές ποσότητες βιταμίνης D, τα οστά διατηρούν την πυκνότητα και τη δύναμή τους. Αν και η βιταμίνη D μπορεί να απορροφηθεί από τον ήλιο και να αναπαραχθεί από τα στρώματα του δέρματός μας, η ποσότητα που παράγει κάθε οργανισμός εξαρτάται από διάφορους παράγοντες: το χρώμα του δέρματος, την ώρα έκθεσης, τη διάρκεια της έκθεσης και τη χρήση αντηλιακού. Συνήθως επειδή η βιταμίνη D3 παράγεται επιφανειακά στο Το σώμα απορροφά τη βιταμίνη D από το φως του ήλιου αλλά και από διάφορες τροφές όπως:

• Σολομός
• Ρέγγα
• Σαρδέλες
• Λάδι συκωτιού γάδου
• Κρόκους αυγών
• Μανιτάρια
• Ενισχυμένα τρόφιμα όπως γάλα σόγιας, χυμός πορτοκάλι, δημητριακά και πλιγούρι
 
Συχνά χρειάζεται καθημερινή συμπλήρωση με κατάλληλα συμπληρώματα βιταμίνης D, ώστε τα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα να φτάσουν τις επιθυμητές τιμές και με αυτό το τρόπο να καταπολεμήσει ή επιβραδύνει την εμφάνιση της οστεοπόρωσης.

Γιατί η βιταμίνη Κ;


Την τελευταία δεκαετία έχει καταστεί προφανές ότι η βιταμίνη Κ, έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη γενική υγεία του σώματός μας και ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα οφέλη απ’ όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Μια σειρά στοιχείων σε επιδημιολογικές μελέτες καταδεικνύουν με σαφήνεια, πως η βιταμίνη Κ μπορεί να βελτιώσει την υγεία των οστών. Αυτές οι μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη Κ μπορεί όχι μόνο να αυξήσει την οστική πυκνότητα αλλά επίσης να μειώσει σημαντικά τα ποσοστά κατάγματος.

Η βιταμίνη Κ ενεργοποιεί τις πρωτεΐνες που εμπλέκονται στο σχηματισμό οστών και αυτή η διαδικασία δίνει επιπλέον δύναμη στα οστά.Οι επιδημιολογικές μελέτες και οι κλινικές δοκιμές δείχνουν επίσης ότι η βιταμίνη Κ έχει θετική επίδραση στην οστική πυκνότητα και μειώνει τον κίνδυνο κατάγματος, που είναι μία από τις κύριες ανησυχίες σχετικά με τον οστεοπόρωση.

Η βιταμίνη Κ έρχεται σε δύο μορφές - K1 και K2. Η βιταμίνη Κ1 (φυλλοκινόνη) βρίσκεται κυρίως στα πράσινα, φυλλώδη και σταυρανθή λαχανικά. Η βιταμίνη Κ2 (μενακινόνη) που παράγεται κυρίως από βακτήρια, διαιρείται περαιτέρω σε υποομάδες που ονομάζονται MK4 έως MK13. Αυτά βρίσκονται σε ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, στο χοιρινό, στα πουλερικά και στα ζυμωμένα τρόφιμα. Η βιταμίνη Κ2 μπορεί να έχει καλύτερα αποτελέσματα στα οστά από τη βιταμίνη Κ1.

Ένα από τα σημαντικά οφέλη της βιταμίνης Κ είναι ότι ενεργοποιεί τη βιταμίνη D στο σώμα. Η βιταμίνη D χωρίς την βιταμίνη Κ παραμένει ανενεργή στον οργανισμό.

Η συνέργεια των βιταμινών Κ και D κατά της οστεοπόρωσης

Στοιχεία πολλαπλών μελετών υποστηρίζουν ότι ο συνδυασμός βιταμίνης Κ και βιταμίνης D, ένας γνωστός συνδυασμός μεταβολισμού των οστών, μπορεί επίσης να επηρεάσει την οστική πυκνότητα. Οι βιταμίνες D και K είναι και οι δύο λιποδιαλυτές βιταμίνες και παίζουν κεντρικό ρόλο στο μεταβολισμό του ασβεστίου. Η βιταμίνη D προάγει την παραγωγή πρωτεϊνών που εξαρτώνται από τη βιταμίνη Κ, οι οποίες απαιτούν βιταμίνη Κ για να λειτουργήσουν σωστά.

Μελέτες σε ζώα και ανθρώπους δείχνουν ότι οι βέλτιστες συγκεντρώσεις τόσο της βιταμίνης D όσο και της βιταμίνης Κ είναι ευεργετικές για την υγεία των οστών και των καρδιαγγειακών νοσημάτων και αυτό υποστηρίζεται από γενετικές, μοριακές και κυτταρικές μελέτες. Οι περισσότερες κλινικές έρευνες μελέτησαν τη συμπλήρωση βιταμίνης D και K με την υγεία των οστών σε γυναίκες που έχουν ξεπεράσει την εμμηνόπαυση. Κάποιες δοκιμές παρέμβασης μελέτησαν τα συμπληρώματα βιταμίνης D και K συγκριτικά με τα καρδιαγγειακά αποτελέσματα. 

Αυτές οι περιορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η υποστήριξη των αρθρώσεων μπορεί να είναι ευεργετική για την καρδιαγγειακή υγεία. Τα σημερινά δεδομένα υποστηρίζουν την ιδέα ότι η από κοινού συμπλήρωση των βιταμινών D και K μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από την κατανάλωση ενός εκ των δύο για την υγεία των οστών. 

Τι συμβαίνει με το μαγνήσιο;

Η ανεπάρκεια μαγνησίου έχει επίσης το δικό της ρόλο στην οστεοπόρωση. Το μαγνήσιο είναι ένα μέταλλο που παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση υγιών οστών. Συμβάλλει στην αύξηση της οστικής πυκνότητας και βοηθά στην πρόληψη της εμφάνισης οστεοπόρωσης, ενώ νέες μελέτες έχουν δείξει ότι βελτιώνει τα επίπεδα βιταμίνης D. Ο μέσος άνθρωπος δεν λαμβάνει αρκετό μαγνήσιο στην καθημερινή του διατροφή, ειδικά εάν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων τροφίμων, στις οποίες αφαιρείται μεγάλο μέρος του μαγνησίου.
 
Μερικές θρεπτικές πηγές τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο είναι:
 
• Καστανό ρύζι
• Φαγόπυρο
• Καλαμπόκι
• Πράσινα πικραλίδων
• Σκούρα πράσινα λαχανικά
• Όσπρια
• Ξηροί καρποί (αμύγδαλα, κάσιους)
• Σίκαλη
• Σπόροι (σουσάμι, κολοκύθα)
• Φύτρο σίτου / πίτουρο
• Δημητριακά ολικής αλέσεως
 
Πώς λοιπόν ενισχύουμε το σώμα μας και προστατεύουμε τα οστά μας από την οστεοπόρωση;

Η οστεοπόρωση είναι μια φυσική διαδικασία καθώς το σώμα μας γερνάει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε μπορούμε να βοηθήσουμε το σώμα μας να προσαρμοστεί και να περάσει τη διαδικασία πιο ομαλά.

Προσθέτοντας μικρές συνήθειες στην καθημερινή μας ρουτίνα, όπως: περισσότερη άσκηση και πιο υγιεινή διατροφή και ενισχύοντας το σώμα μας με τα σωστά συμπληρώματα που μπορούν να προστατεύσουν, να ενισχύσουν και να βοηθήσουν τα οστά μας, έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε μια υγιή, μακρά και ενεργή ζωή χωρίς τον κίνδυνο αρθριτικών και οστεϊκών πόνων.
Σχόλια Πελατών
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (2021-04-13 07:06:38)
5/5
    Πείτε μας τη γνώμη σας
    Παρακαλώ Επιλέξτε Βαθμολογία...

    Παρακαλώ Εισάγετε Όνομα...

    Παρακαλώ ελέγξτε το πεδίο ασφαλείας.
    Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Είναι σημαντική για εμάς η άποψή σας! Το σχόλιο σας θα εμφανιστεί σε λίγο.
    Είσοδος Μελών
    Διεύθυνση E-Mail:
    Κωδικός:
    Νέος Πελάτης
    Είστε νέος πελάτης;
    Με τη δημιουργία λογαριασμού στο Natural Doctor έχετε τη δυνατότητα να ψωνίζετε πιο γρήγορα, να είστε ενημερωμένοι για την κατάσταση των παραγγελιών σας, και να κρατάτε αρχείο των παραγγελιών που έχετε κάνει.