Εντάξτε στη διατροφή σας τα Healthy fats!

 Εντάξτε στη διατροφή σας τα Healthy fats!
Τρόφιμα που περιέχουν καλά λιπαρά είναι απαραίτητα τόσο για τις δομικές όσο και τις μεταβολικές λειτουργίες στο σώμα και στη διατήρηση της υγείας. Αυτός ο περιεκτικός οδηγός αναφέρει το ρόλο του διαιτητικού λίπους στη διατροφή και το πόσο σημαντικό είναι να συμπεριλάβετε το καλό λίπος στη διατροφή σας.

Συγκεκριμένα, τα Healthy fats:
  1. Διατηρούν τις κυτταρικές μεμβράνες
Τα λιπαρά οξέα μακριάς αλυσίδας είναι σημαντικά συστατικά των βιολογικών μεμβρανών σε όλο το σώμα. Οι βιολογικές μεμβράνες είναι μια θεμελιώδης δομή σε κάθε ζωντανό οργανισμό και αποτελούνται από ένα διπλό στρώμα φωσφολιπιδίων.
  1. Μεταφέρουν τη χοληστερόλη
Τα λιπαρά είναι απαραίτητα για τη μεταφορά της χοληστερόλης. Όπως οι κυτταρικές μεμβράνες, οι λιποπρωτεΐνες αποτελούνται επίσης από φωσφολιπίδια, τα οποία περιέχουν κορεσμένα και ακόρεστα λιπαρά οξέα και είναι απαραίτητες για τη μεταφορά της χοληστερόλης από το ήπαρ σε όλους τους διαφορετικούς ιστούς.
  1. Διατηρούν τον εγκέφαλο υγιή και την ψυχική υγεία
Ο εγκέφαλος αποτελείται κυρίως από λιπαρά. Το αραχιδονικό (ARA) και το δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) είναι εμπλουτισμένα στα φωσφολιπίδια στις συνάψεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα έχουν αποδειχθεί ότι εμπλέκονται στην διέγερση της απελευθέρωσης των νευροδιαβιβαστών στη σύναψη.

Η έλλειψη DHA μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές της γνωστικής λειτουργίας, μαθησιακές δυσκολίες και μπορεί επίσης να συμβάλει στην εμφάνιση της νόσου του Alzheimer, στην κατάθλιψη, το άγχος και στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα. Τα λιπαρά οξέα αραχιδονικό (ARA), εικοσιπεντανοϊκό (EPA) και δοκοσαεξανοϊκό (DHA) ρυθμίζουν επίσης το σύστημα που εμπλέκεται σε πολλές φυσιολογικές και γνωστικές διεργασίες, συμπεριλαμβανομένης της διάθεσης, της μνήμης και της αντίδρασης στο στρες.
  1. Φροντίζουν την υγεία των ματιών
Ο αμφιβληστροειδής περιέχει υψηλότερη συγκέντρωση DHA από οποιοδήποτε άλλο ιστό στο σώμα και το DHA πιθανόν να μπορεί να ενισχύσει την κυτταρική σηματοδότηση και τη μεταφορά πρωτεϊνών εντός των κυττάρων.
  1. Συμβάλλουν στην υγεία του δέρματος και των μαλλιών
Τα λιπαρά διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στη διατήρηση της υγιούς επιδερμίδας. Συγκεκριμένα, το λινολεϊκό οξύ αποτελεί βασικό συστατικό των κεραμιδίων, τα οποία συμβάλλουν στη διαμόρφωση του φραγμού του δέρματος-νερού. Αυτό το φράγμα εμποδίζει την είσοδο υδατοδιαλυτών ενώσεων και βοηθά το δέρμα να συγκρατεί την υγρασία.
  1. Βοηθούν στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος
Η σύνθεση λιπιδίων του δέρματος είναι σημαντική και για τη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος. Η απώλεια νερού μέσω του δέρματος αυξάνει τη θερμοκρασία του δέρματος και οδηγεί σε αυξημένη απώλεια θερμότητας από το σώμα.
  1. Επηρεάζουν τις ορμόνες και τη γονιμότητα
Τα εικοσανοειδή είναι απαραίτητα για τη γυναικεία γονιμότητα και παράγονται επίσης στους όρχεις και την επιδιδυμίδα των ανδρών. Ακόμα, τα λιπαρά είναι απαραίτητα τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες για βέλτιστη γονιμότητα. Οι ανθρώπινοι όρχεις είναι εμπλουτισμένοι με DHA και μελέτες σε ζώα έχουν δείξει ότι το DHA είναι απολύτως απαραίτητο για το σχηματισμό σπέρματος.
  1. Απαραίτητα για την υγεία του εντέρου
Τα λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της υγείας του εντέρου. Το βουτυρικό άλας είναι ένα από τα κύρια καύσιμα για τα επιθηλιακά κύτταρα του εντέρου, αυξάνοντας τον πολλαπλασιασμό τους και βοηθώντας στη διατήρηση ενός υγιούς στρώματος βλέννας και διατήρηση της ακεραιότητας του φραγμού του εντέρου. Η απώλεια της ακεραιότητας του φραγμού του εντέρου συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα χρόνιων φλεγμονωδών ασθενειών.
  1. Ρυθμίζουν το σάκχαρο αίματος
Το διαιτητικό λίπος συμμετέχει στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα. Όταν οι υδατάνθρακες καταναλώνονται ταυτόχρονα με τα καλά λιπαρά, το λίπος επιβραδύνει την απορρόφηση του υδατάνθρακα. Αυτή η βραδύτερη απορρόφηση βοηθά στη διατήρηση σταθερής ενέργειας για αρκετές ώρες μετά το γεύμα, σε αντίθεση με μια απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα.
  1. Αποθηκεύουν ενέργεια
Ο λιπώδης ιστός είναι το κύριο μέσο μαζικής αποθήκευσης ενέργειας του σώματος. Σε περίπτωση ανεπάρκειας τροφής, αυτά τα αποθέματα λίπους μπορούν να κινητοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν για την παροχή ενέργειας στο σώμα. Ο λιπώδης ιστός συμβάλλει επίσης στην απομόνωση των οργάνων του σώματος από το σοκ ή τον τραυματισμό.
  1. Απαραίτητο για την απορρόφηση βιταμινών A, D, E, K
Το λίπος είναι απαραίτητο για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D, Ε και Κ. Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για την υγεία των ματιών, του δέρματος και την σωστή ανοσολογική λειτουργία. Η βιταμίνη D παίζει βασικό ρόλο στην ανοσοποιητική λειτουργία, στην υγεία των οστών και στον μεταβολισμό του ασβεστίου. Η βιταμίνη Ε λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό, προστατεύοντας τα λιπίδια και τις πρωτεΐνες από οξειδωτική βλάβη, ενώ η βιταμίνη Κ προστατεύει τα αιμοφόρα αγγεία από βλάβες και βοηθά στην πρόληψη της ασβεστοποίησης των αρτηριών, μεταξύ άλλων λειτουργιών.
  1. Προστατεύουν από την τοξικότητα
Το λίπος προστατεύει το σώμα από τις επιβλαβείς επιδράσεις των περιβαλλοντικών τοξινών και έναντι πολλών ασθενειών. Όταν μια συγκεκριμένη επιβλαβής ουσία συσσωρεύεται στην κυκλοφορία του αίματος, το σώμα μπορεί να αραιώσει αποτελεσματικά την τοξίνη αποθηκεύοντας τη σε λιπώδη ιστό. Αυτό βοηθά στην προστασία οργάνων από τοξικές ουσίες έως ότου μπορούν να αποτοξινωθούν και να αποβληθούν αποτελεσματικά από το σώμα.
  1. Bελτιώνουν την καρδιακή υγεία
Τα καλά λιπαρά οξέα έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου. Τα λιπαρά ψάρια, το EPA και το DHA έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τη θνησιμότητα στεφανιαίων καρδιακών παθήσεων και το ιχθυέλαιο έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα τριγλυκερίδια του αίματος και αποτρέπει την αρρυθμία μετά από καρδιακή προσβολή. Ακόμα και το κορεσμένο λίπος, το οποίο έχει κατηγορηθεί για καρδιακές παθήσεις εδώ και δεκαετίες φαίνεται να έχει αποενοχοποιηθεί.

Γενικές συστάσεις για τα λιπαρά που πρέπει να συμπεριληφθούν σε μια υγιεινή διατροφή:
  • Έξτρα Παρθένο ελαιόλαδο
  • Βούτυρο αγελάδος, κατσικίσιο, πρόβειο
  • Λάδι καρύδας
  • Λιπαρά ψάρια (σαρδέλα, γαύρος, μπαρμπούνι, κουτσομούρα, ρέγγα, τόνος)
  • Αρνί και κατσικίσιο κρέας συχνότερα από μοσχάρι ή χοιρινό
  • Κοτόπουλο
  • Λίπος γαλακτοκομικών (πρόβειο ή κατσικίσιο γιαούρτι)
  • Αυγά
  • Θαλασσινά
  • Ταχίνι, φυστικοβούτυρο
  • Ξηροί καρποί
Επιλέξτε ζωικά λίπη από ζώα ελευθέρας βοσκής και θαλασσινά ελευθέρας αλιείας.
 
Πηγές:
  1. Stark, K. D., & Holub, B. J. (2004). Differential eicosapentaenoic acid elevations and altered cardiovascular disease risk factor responses after supplementation with docosahexaenoic acid in postmenopausal women receiving and not receiving hormone replacement therapy. The American journal of clinical nutrition79(5), 765-773.
  2. Tan, J., McKenzie, C., Potamitis, M., Thorburn, A. N., Mackay, C. R., & Macia, L. (2014). The role of short-chain fatty acids in health and disease. In Advances in immunology (Vol. 121, pp. 91-119). Academic Press.
  3. Nakamura, M. T., Yudell, B. E., & Loor, J. J. (2014). Regulation of energy metabolism by long-chain fatty acids. Progress in lipid research53, 124-144.
  4. Tanaka, K., Farooqui, A. A., Siddiqi, N. J., Alhomida, A. S., & Ong, W. Y. (2012). Effects of docosahexaenoic acid on neurotransmission. Biomolecules & therapeutics20(2), 152.
  5. Feingold, K. R., & Grunfeld, C. (2018). Introduction to lipids and lipoproteins. In Endotext [Internet]. MDText. com, Inc..
Πείτε μας τη γνώμη σας
Παρακαλώ Επιλέξτε Βαθμολογία...

Παρακαλώ Εισάγετε Όνομα...

Παρακαλώ ελέγξτε το πεδίο ασφαλείας.
Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Είναι σημαντική για εμάς η άποψή σας! Το σχόλιο σας θα εμφανιστεί σε λίγο.
Είσοδος Μελών
Διεύθυνση E-Mail:
Κωδικός:
Νέος Πελάτης
Είστε νέος πελάτης;
Με τη δημιουργία λογαριασμού στο Natural Doctor έχετε τη δυνατότητα να ψωνίζετε πιο γρήγορα, να είστε ενημερωμένοι για την κατάσταση των παραγγελιών σας, και να κρατάτε αρχείο των παραγγελιών που έχετε κάνει.