Δέρμα & Διατροφικές Ανεπάρκειες

 Δέρμα & Διατροφικές Ανεπάρκειες

Ορισμένες ανεπάρκειες βιταμινών και ιχνοστοιχείων μπορούν να αναγνωριστούν από τα σημάδια τους στο δέρμα. Το άρθρο αυτό από την κλινική Cleveland εξετάζει τις ανεπάρκειες σε ιχνοστοιχεία όπως ο ψευδαργύρος και οι βιταμίνες Α, Β2, Β3, Β6 και C.

Αν και οι διατροφικές ελλείψεις είναι σχετικά ασυνήθιστες στο γενικό πληθυσμό, ορισμένες ομάδες έχουν υψηλότερο κίνδυνο, όπως τα βρέφη, οι εγκυμονούσες, οι αλκοολικοί, οι χορτοφάγοι, άτομα που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή, άτομα με δυσαπορρόφηση ή γαστρεντερική χειρουργική επέμβαση ή τέλος, λόγω κακής διατροφής.

Η ανεπάρκεια ψευδαργύρου μπορεί να οφείλεται είτε σε ανεπαρκή πρόσληψη μέσω της δίαιτας, είτε σε  μειωμένη απορρόφηση. Ο ψευδάργυρος είναι ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τη λειτουργία πολλών μεταλλοπρωτεασών και μεταγραφικών παραγόντων που σχετίζονται με την αναπαραγωγή, το ανοσοποιητικό και την επούλωση πληγών.
Οι αντιοξειδωτικές του ιδιότητες βοηθούν στην πρόληψη βλάβης στο δέρμα από την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.
Η διατροφική σύσταση για τον ψευδάργυρο είναι 11 mg/ημέρα για τους άνδρες και 8 mg/ημέρα για τις γυναίκες, με αυξημένες απαιτήσεις όταν πρόκειται για έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες.

Το ανθρώπινο σώμα δεν αποθηκεύει ψευδάργυρο. Το κρέας και τα αυγά είναι οι σημαντικότερες διατροφικές πηγές.  Η ανεπάρκεια ψευδαργύρου αποτελεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα, με υψηλότερο επιπολασμό στις αναπτυσσόμενες χώρες. Μπορεί να προκύψει είτε από ανεπαρκή διατροφή είτε από μειωμένη απορρόφηση, η οποία μπορεί να αποκτηθεί ή και να κληρονομηθεί.

Η βιταμίνη C ή το ασκορβικό οξύ είναι σημαντικό αντιοξειδωτικό που εμπλέκεται στη σύνθεση της τυροσίνης, τρυπτοφάνης και φολικού οξέος και στην υδροξυλίωση της γλυκίνης και της προλίνης και απαιτείται στο σχηματισμό κολλαγόνου. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να συνθέσει τη βιταμίνη C και πρέπει να τη λάβει μέσω της διατροφής, με τις φυτικές τροφές να είναι η πιο σημαντική πηγή.

Μεγαλύτερο κίνδυνο για ανεπάρκεια βιταμίνης C έχουν άτομα με αλκοολισμό, σοβαρή ψυχιατρική ασθένεια, ανορεξία και χαμηλή κοινωνικοοικονομική κατάσταση. Επιπλέον, κάποιες συνθήκες,  όπως άγχος, ιογενή ασθένεια, κάπνισμα, πυρετό και χρήση αντιβιοτικών οδηγούν σε μειωμένη βιοδιαθεσιμότητα βιταμίνης C. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για τη βιταμίνη C είναι 90 mg για τους άνδρες και 75 mg για τις γυναίκες, με υψηλότερες απαιτήσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού.

Οι κλασικές εκδηλώσεις έλλειψης βιταμίνης C είναι το σκορβούτο και η ασθένεια Barlow, επίσης γνωστή ως βρεφικό σκορβούτο. Οι πρώιμες εκδηλώσεις έλλειψης βιταμίνης C περιλαμβάνουν συμπτώματα όπως κόπωση, αλλαγές στη διάθεση και κατάθλιψη και εμφανίζονται από 1 έως 3 μήνες ανεπαρκής πρόσληψης.  Άλλες εκδηλώσεις είναι η αναιμία, πόνος στα οστά, αιμορραγία στις αρθρώσεις, μη φυσιολογική όραση και ενδεχομένως οστεοπόρωση.

Τα δερματικά ευρήματα από την ανεπάρκεια βιταμίνης C είναι τα χαρακτηριστικά του σκορβούτου. Η υπερκεράτωση των θυλάκων , οι περιφερικές και οι δερματικές αιμορραγίες μπορεί να γίνουν ορατές ιδιαίτερα στα κάτω άκρα με ευρήματα κοιλονυχίας. Η έλλειψη βιταμίνης C έχει ως αποτέλεσμα την κακή επούλωση πληγών λόγω εξασθενημένης σύνθεσης κολλαγόνου. Η διαταραχή στο μεταβολισμό σύνθεσης μαλλιών και οι ανωμαλίες στις τρίχες  είναι κοινές λόγω του ρόλου της βιταμίνης C στο σχηματισμό δισουλφιδικού δεσμού.

Η βιταμίνη Α είναι μια ομάδα λιποδιαλυτών ισοπρενοειδών που περιλαμβάνει ρετινόλη, ρετινοϊκό οξύ και β-καροτένιο. Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για την πρωτεϊνική σύνθεση του οφθαλμού και αποτελεί βασικό συστατικό της φωτομεταφοράς, ενώ επίσης, είναι ένας σημαντικός διαμορφωτής του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η βιταμίνη Α διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο δέρμα. Η ανεπάρκεια βιταμίνης A σχετίζεται με τη δυσαπορρόφηση, ή με  ηπατική νόσο που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε χειρουργική επέμβαση του λεπτού  εντέρου. Οι τυπικές εκδηλώσεις ανεπάρκειας  είναι η νυκταλοπία (νυχτερινή τύφλωση) και η ξηροφθαλμία (αδυναμία παραγωγής δακρύων).

Η πυριδοξίνη και τα παράγωγά της είναι γνωστά ως βιταμίνη Β6. Η βιταμίνη B6 μπορεί να αποθηκευτεί σε όλο το σώμα, ιδιαίτερα στους μυς και το ήπαρ, ενώ η οξειδωμένη μορφή απεκκρίνεται κυρίως στα ούρα.

H Βιταμίνη Β6 χρησιμεύει ως συμπαράγοντας σε περισσότερα από 140 ένζυμα και είναι απαραίτητη για τον μεταβολισμό της τρυπτοφάνης και τη σύνθεση νικοτινικού οξέος.  Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β6 είναι σπάνια στο γενικό πληθυσμό, ωστόσο ο χρόνιος αλκοολισμός αυξάνει τον κίνδυνο αυτής της ανεπάρκειας, λόγω μείωσης  της πρόσληψης βιταμίνης Β6 και μείωσης της ικανότητας του ήπατος να την αποθηκεύσει.

Επιπλέον, ασθενείς με εκλαμψία ή προεκλαμψία ή και αιμοκαθαιρόμενοι έχουν υψηλότερες απαιτήσεις βιταμίνης Β6, καθώς και ορισμένα φάρμακα έχουν συνδεθεί με πρόκληση ανεπάρκειας βιταμίνης Β6.  Χαρακτηριστικά της έλλειψης βιταμίνης Β6 είναι η αναιμία, η εξασθενημένη ανοσολογική λειτουργία, οι επιληπτικές κρίσεις, η περιφερική νευροπάθεια και η γλωσσίτιδα.  Δεδομένου του ρόλου της στη σύνθεση του νικοτινικού οξέως, η έλλειψη βιταμίνης Β6 οδηγεί σε μη φυσιολογικά επίπεδα Β3 και μπορεί να οδηγήσει σε μια μορφή πελλάγρας. Άλλες δερματικές εκδηλώσεις έλλειψης βιταμίνης Β6 περιλαμβάνουν έκζεμα και σμηγματορροϊκή δερματίτιδα.

Η ριβοφλαβίνη ή βιταμίνη Β2 είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που εμπλέκεται σε ποικίλες οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις. Οι δραστικές μορφές της δρουν ως φορείς ηλεκτρονίων στην αλυσίδα μεταφοράς ηλεκτρονίων και είναι απαραίτητες για την οξείδωση των λιπαρών οξέων. Το ανθρώπινο σώμα δεν αποθηκεύει ριβοφλαβίνη, και η υπερβολική πρόσληψη  απεκκρίνεται στα ούρα.

Το γάλα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κρέας είναι οι κύριες διατροφικές πηγές βιταμίνης Β2 καθώς και μερικά βακτήρια του παχέος εντέρου που τη συνθέτουν. Ασθενείς με δίαιτα χαμηλή σε γαλακτοκομικά προϊόντα και προϊόντα με βάση το κρέας, οι χορτοφάγοι, οι αλκοολικοί και οι ηλικιωμένοι, διατρέχουν τον κίνδυνο ανεπάρκειας αυτής της βιταμίνης, καθώς και έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες και πρόωρα γεννημένα βρέφη. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για τη βιταμίνη B2 είναι 1,3 mg / ημέρα για άνδρες και 1,1 mg / ημέρα για γυναίκες, με υψηλότερες απαιτήσεις για εγκύους και θηλάζουσες γυναίκες.

Η έλλειψη βιταμίνης Β2 προκαλεί συμπτώματα όπως η γωνιακή στοματίτιδα, γλωσσίτιδα, χειλίτιδα και δερματίτιδα. Σε ενήλικες, η ανεπάρκεια ριβοφλαβίνης σχετίζεται με αναιμία, μειωμένη απορρόφηση σιδήρου, νευροεκφυλισμό, περιφερική νευροπάθεια και συνήθως συνυπάρχει με άλλες ανεπάρκειες συμπεριλαμβανομένων Β3, Β6, φυλλικό οξύ και Β12.

Η νιασίνη ή βιταμίνη B3 είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που υπάρχει στο κρέας, στα αυγά και στα όσπρια. Είναι ένας βασικός συμπαράγοντας ενζύμων διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στη σύνθεση ATP, στη γλυκόλυση και το μεταβολισμό των λιπαρών οξέων και των αμινοξέων. Η μεγαλύτερη ποσότητα νιασίνης αποκτάται στη διατροφή, αλλά οι άνθρωποι μπορούν να τη συνθέσουν από την τρυπτοφάνη, παρουσία βιταμίνης Β6 και θειαμίνης. Το RDA για τη νιασίνη είναι 6 έως 20 mg/ημέρα, με βάση το φύλο και την ηλικία, με υψηλότερες απαιτήσεις για έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες.

Η πελλάγρα είναι η κλινική εκδήλωση της ανεπάρκειας νιασίνης ενώ κρούσματα πελλάγρας εμφανίζονται σε άστεγους, αλκοολικούς, χρήστες ναρκωτικών και σε άτομα με ανορεξία, αλλά και λόγω της μειωμένης απορρόφησης, ιδιαίτερα σε ασθενείς με παρατεταμένη  διάρροια, κολίτιδα ή κίρρωση του ήπατος.

Η κλινική πορεία της πελλάγρας  περιγράφεται συχνά ως δερματίτιδα, άνοια, διάρροια, και όταν δε θεραπεύεται μπορεί να οδηγήσει μέχρι και το θάνατο. Τα πρώιμα συμπτώματα ανεπαρκούς βιταμίνης Β3 είναι αδυναμία, κόπωση, απώλεια όρεξης, κατάθλιψη, και αλλαγές στη διάθεση.

Πηγή:

Galimberti, F. A. B. R. I. Z. I. O., & Mesinkovska, N. A. (2016). Skin findings associated with nutritional deficiencies. Cleveland Clinic journal of medicine83(10), 731-739.

Πείτε μας τη γνώμη σας
Παρακαλώ Επιλέξτε Βαθμολογία...

Παρακαλώ Εισάγετε Όνομα...

Παρακαλώ ελέγξτε το πεδίο ασφαλείας.
Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Είναι σημαντική για εμάς η άποψή σας! Το σχόλιο σας θα εμφανιστεί σε λίγο.
Είσοδος Μελών
Διεύθυνση E-Mail:
Κωδικός:
Νέος Πελάτης
Είστε νέος πελάτης;
Με τη δημιουργία λογαριασμού στο Natural Doctor έχετε τη δυνατότητα να ψωνίζετε πιο γρήγορα, να είστε ενημερωμένοι για την κατάσταση των παραγγελιών σας, και να κρατάτε αρχείο των παραγγελιών που έχετε κάνει.